måndag 7 november 2016

Orang Utan

Som sagt, sovmorgon och långa nätter är definitivt överskattat! Somnade runt kl 1,  en timme efter övriga i sällskapet och vaknade före väckarklockan. Frukost 6.30 och sen tillbaka till Sandakan med båten. Det regnade hela natten men var bara ett lätt dugg när vi gick upp. En starckars sköldpadda hade gått vilse och krälade runt utanför huset. Viltvårdare försökte försiktigt lotsa henne ner mot stranden igen.

Sjön var krabb, det blåste inte mycket men gammal sjö från nattens blåst gav en del vågor färden inåt land blev skumpig. Väl på land mötte vi vår chaufför och vår ständige guide var med förstås. Vi ställde färden mot Sepilok OrangUtang conservatory, ca 45 min bort. Här fick vi en genomgång med en film om verksamheten och gick sedan ut för att se orangutanger vid matningsplatformen.

I Sepilok tar man hand om djur som övergivits, hittats som illegala husdjur eller som av annan anledning behöver tas om hand. Orangutanger är utrotningshotade och de finns endast små rester av population kvar på Borneo samt på Sumatra. Som alla stora apor har de fallit offer för tjuvjägare under åren men på Borneo pågår tyvärr en mer systematisk utrotning då deras naturliga habitat, regnskogen, huggs och bränns ner för att ersättas med palmer för palmolja. Palmoljan är den största inkomstkällan för ön, både den Indonesiska och Malaysiska delen. Eftersom orangutanger lever mycket på frukt så överlever de inte i en miljö med endast palmer. För att försöka rädda de djur som finns bedrivs ett aktivt räddningsarbete där Sepilok är en viktig del. Här finns barnkammare, ungdomshus och diverse utslussningsanläggningar. Det är öppna anläggningar vilket gör att orangutangerna kan ge sig av om de vill, men många måste tränas in i ett liv i djungeln. De får en långsam utslussning över många år och flyttas successivt längre och längre ut i djungeln. Det finns utfodringsplatser på olika avstånd från centrat och ju längre ut man kommer desto mindre mat får de för att lära sig hitta föda på egen hand.
Vi fick besöka den närmaste plattformen vid matningen och såg flera unga samt en mamma med unge. Därefter gick vi till barnkammaren för de lite äldre ungarna. De måste tränas i att klättra och svinga och det fanns gott om möjligheter där.

Bredvid orangutangerna fanns även ett center för Sunbears, en liten trädklättrande björn, ungefär lik De har också drabbats av tjuvjägare och behöver insatser för att överleva. Det var en alldeles nytt centra, öppnades 2014.

Det kostar att ta med kameran in, 10 RM, ca 25 kr både på Turtle Island och Sepilok. Mobilkameran var däremot OK men man fick inte filma med någon av dem, endast stillbilder!

Lunch intogs vid reseföretagets egen anläggning, fyra rätter och kaffe. Det gjorde att vi sov gott i vår lilla buss på väg ut mot djungeln.

Två timmar senare var vi framme vid Kinabatangfloden där vi tog en båt över till vår djungellodge.

Enkelt boende men det funkar. Jag uppgraderade oss till ett "chalet" vid bokningen så vi har ett eget litet hus med A/C, två stenhårda enkelsängar, dusch och toalett. Kaffe, te och vattenflaskor finns på rummet och det luktar stark av mögel. Sa jag att det är en grym luftfuktighet och jäkligt varmt?

Det blir ju inte bättre av att det ligger på flodstranden heller.
Området är litet och primitivt, maten är enkel, god och riklig. Ikväll blev det ris, stekt kyckling, pumpa i kokossås och böner med vitlök. Vattenmelon till efterrätt, det är standard här nere. Vår svenska följeslagare är vegan och det är ju spännande när det gäller mat här nere men ikväll lyckades kocken över förväntan så hon fick tre ytterligare rätter, utöver pumpan och bönorna. Hennes mat blev mycket populär och de övriga i gänget stod på kö för att få del av godsakerna!
Öl och vin finns att köpa men vinet säljs på flaska enbart så vi håller oss till öl, det räcker gott. Törstsläckande om inte annat.

Vår första kontakt med djungeln blev via floden. Vi fick en tur på 1,5-2 timmar med båt och fick se näsapor, makaker, silver leaf monkey (kan inte svenska namnet), en saltvattenskrokodil låg och vilade på en strand. Fåglar som fiskgjuse, egrätt och några andra anonyma typer såg vi också. Höjdpunkten vare en flock pygméelefanter!! De stod och tuggade på elefantgräs vid strandkanten. Två kalvar hade de också, så det blev en bra start på djungelvistelsen.

Bilderna kommer i ett särskilt inlägg, det blir så mycket att ladda ner på en gång!

Ikväll är det även en 45 minuters nattvandring men vi avstår och väntar till i morgon. Tidiga morgnar, sena kvällar och jetlag har tagit ut sin rätt och jag tänker sova istället! I morgon är det en tur på floden igen kl 6!

Vädret har hållit sig på den bättre sidan, uppehåll sedan vi kom iland. Visserligen molnigt men det håller temperaturen nere och det är vi glada för!

Nu sitter Eje och jag i den vägglösa receptionen med varsin öl. Fläktar står på konstant och gör livet behagligt. Det är gott om geckoödlor och cikadorna låter som tandläkarborrar ungefär. På sköldpaddsön var det ett starkt brus av cikadasång, riktigt hög volym. I Sepilok lät de som kyrkklockor, och är det alltså tandläkarborrar. Lustiga djur det där.