måndag 14 november 2016

Von oben

Måndag 14/11

Men hallå! Vaknade före 9, är vi utsövda månne? 
Idag tog vi en tur till Central Market. Eftersom vi hade biljetter kvar från bussturen igår så var det enkelt att ta den. Massor med bjäfs, lokala kläder, sniderier osv, en riktig turist fälla! Inget som appellerade på oss direkt. 

Marknaden inomhus...

... och utomhus.

En taxi tog oss till Low Yat Plaza, ett köpcentrum för elektronik. Eje ville kolla några objektiv till kameran men konstaterade att det är billigare eller samma priser hemma. Alltså köper vi sånt när vi kommer hem istället. Jag spanade in en liten 360 graders handkamera, det hade varit kul! Men även där var priset lite högt. Attans också!

En fika, återigen på Starbucks, denna gången med soyamjölk i latten så magen håller sig snäll. Julmusiken spelades för fullt och många butiker har stora juldekorationer redan. Känns lite konstigt när det är 30 grader ute, men jag borde vara van efter alla år i Mellanöstern.





Vi tog en promenad tillbaka till hotellet samtidigt som det började droppa lite smått. Idag har solen gömt sig bakom molnen och det lär väl regna senare i em.

En lite rolig sak är att hissen upp till 34e våningen går så fort att man känner av krafterna som drar neråt, i mitt fall genom att jag blir kissnödig varje gång jag åker upp! Jag vet, värdelöst vetande och too much information, men det bjuder jag på. 

Vi har faktiskt sluppit de riktiga regnskurarna i dag, otroligt! Molnigt som sagt, och låga moln vilket gav en begränsad sikt men ändå, uppehåll!

För att utforska staden uppifrån ska man upp i KL tower. Det är inte högsta byggnaden men den står uppe på en kulle vilket gör att det blir den högsta punkten i staden. 282 meter upp finns en snurrande restaurang som server te (high tea på helgerna) men en buffé av tilltugg. Vi bokade bord i förväg och fick ett fönsterbord med fin utsikt. Under drygt en timme snurrar vi ett varv. Det går inte fort men tillräckligt för att höjden och förflyttningen ska ge mig en känsla av sjösjuka. Trots att jag är spik nykter snurrar tillvaron lite mer än jag är bekväm med.  Sikten var inte jättebra men vi såg bra ut ändå. (Vi ser väl alltid bra ut, eller hur?)
Tilltugget varierade från samosas till scones med sylt och grädde och söta bakverk som ser godare ut än vad de är. 
Molnen ligger lågt över staden.

Höga och låga hus, och byggs gör det överallt.

Twin tower, högsta tvillingtornen i världen och vi befinner oss högre upp än så! Dock står KL tornet på en kulle vilket gör att vi kan se ner på de berömda byggnaderna.

Där nånstans i röran av skyskrapor ligger vårt hotell.

Nästa stopp på att-göra-listan var ett besök på sky bar på Trader's hotell. Varmt rekommenderad av Ejes arbetskamrater. Trevlig, pool side, säker mer drag senare på kvällen och en fin utsikt över tvillingtornen. Nu var det dags för min första (och sista?) cocktail på den här resan: en frozen margarita. Mycket is. Inte mycket annat. Brain freeze från bihålorna ner i ryggen...


Utsikten från sky bar! Dit bort ska vi i morgon.


Tillbaka till hotellet var det största problemet var vi ska äta ikväll. Då har man inte många problem här i livet.

Eje valde restaurang och då blev det den italienska igen. En lasagne till honom (lika överraskande som en carbonara) och en linguine vongole till mig. För en gångs skull slog jag till med en efterrätt, en chokladfondant, det händer inte ofta och jag orkade inte heller äta hela. Men god var den! 

Sovdags snart även om ömma maken vidhåller att vi inte kan sova kl 10. Ska vi slå vad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar