fredag 11 november 2016

Kuching

Fredag 11/11

Vi fick en sån där säng som Eje gillar, stenhård! Så visst har jag sovit nästan lika länge som vanligt men vaknat och behövt vända mig flera gånger under natten då rygg och höft protesterat. Kände mig lite mörbultad utan att jag haft nån anledning till det.
Utsikt åt två håll från hotellet.

På morgonen var det är enormt ljud utifrån, jag trodde grannrummet hade sportkanalen på högsta volym men det visade sig vara en drakbåtsfestival med tävlingar ute på floden. Efter frukost tog vi en promenad längs stranden och kom lagom fram till finalomgången.

Det var mycket folk ute förstås och längs hela flodbanken restes marknadstält med allt nick-nack som brukar finnas på en marknad. Prylar, kläder, mat... you name it.

För att ta sig över floden så åker man båt. Motorn där bak startas med ett snöre som går fram till fören där föraren står och styr med en paddel. Paddeln används även för att komma till och från bryggan, motorn verkar bara ha ett gasläge, full fart framåt.

Tvärs över floden ligger Astana som är guvernörens officiella residens.

På ena sidan om Astana ligger traditionella hus på stolpar längs floden.

Åt andra håller ligger den lokala "regeringsbyggnaden", local assembly.

Mitt i floden byggs några plattformar som ser ut som något ur Harry Potter och the tri-wizard tournament. Ingen aning om vad de ska vara till! Nedanför ligger startblocken för drakbåtarna.

Draken vaktar förstår kajen.

Tvärs över floden ligger även Fort Margherita, en liten försmak till det ligger på vår sida, byggt 1879 enligt årtalet ovanför dörren.

På vägen tillbaka gick vi på shoppinggatorna, det fanns en Indisk, en kinesisk och en för snickeri.
Indian Street Mall hade tak över gånggstan. Mycket praktiskt onekligen, både för sol och regn.

Den här killen lever med en helt annan tideräkning än vi andra helt klart, dock tror jag att den skulle passa mig ganska väl som gärna vrider dygnet framåt när tillfälle ges.

China street, inte svårt att gissa.

Gammalt och nytt, europeiskt och orientaliskt.

Färggrant parkeringshus! Man lär hitta tillbaka i alla fall.

Buddhistiska tempel finns det gott om.

Lunchpaus blev det på en liten servering intill floden, kaffe, färskpressad juice och en kycklingmacka.

Ingen paraplydrink, bara ren juice! Vattenmelon för mig och apelsin till maken.

Kuching lär betyda katt och på kinesiska, hamn. Så här anses det vara kattstaden och katterna står staty lite överallt.

Vi hade bokat en liten utflykt på eftermiddagen men fick meddelande om att den var fullbokad. Trist, men vi gick tillbaka till hotellet för att se om det fanns någon annan tur. Tyvärr blev det inte något napp där heller, de hade ingen chaufför. Hmmm... de kanske kunde ha koll på andra bolag än sina egna? Nej då... En kort promenad till turistbyrån för att se om de hade något förslag men där var det stängt till 14.30 (fredagsbön?) så då gav vi upp. Till kvällen tänkte vi gå till en foodcourt vi blivit rekommenderade så vi gick vägen förbi för att kolla var den låg. Sen tillbaka till hotellet och en sväng till poolen. Molnen var grå och solen höll sig på avstånd men vi hann med en öl och en kortare simtur innan regnet kom. Vid poolen träffade vi ett svenskt par som just kommit, det finns några skandinaver här nere i alla fall. Han var från Lidingö och höll inte på att ta sig till Arlanda under snökaoset igår. De hade t.o.m. hotat att stänga av bron dit, det har jag aldrig hört förut!

Just nu åskar det ordentligt så våra planer för kvällen kanske måste ändras. Foodcourten ligger nämligen utomhus, högst upp ovanpå ett parkeringshus. Inte jättekul om det regnar.

----

Vi är de sämsta turisterna ever!
Regnet kom, with a vengence, med åska som skakade hela huset. Det där med Topstop food court utomhus, glöm det! Vi stannade inne på hotellet. Jäste ett tag på rummet med varsin bok. Gick ner till världens tristaste lobby först för att fika, sen för ett glas vin före maten, som blev in-house. Alltså, nästa gång kan vi ta in på scandic Järva krog i en vecka, det är ungefär lika ballt.

Världens sexigaste lobby... Alternativet är en bar som stinker gammal rök. Blä!

Men det var en himla fin solnedgång över floden! En får va gla' för det lilla.

Tillbaka på rummet efter en god kinesisk middag med lobster samt biff i ingefära. Mycket mat och mycket gott, maten har de lyckats med på det här hotellet, de ska de ha all heder för.
Och som vanligt börjar jag gäspa så tårarna rinner, dags att säga god natt. I morgon far vi vidare till Kuala Lumpur och med det börjar semestern gå mot sitt slut. Snyft!