tisdag 15 november 2016

Sista dagen

Tisdag 15/11


Vi vaknade till sol och blå himmel, ett perfekt väder för att åka upp i tvillingtornen! Eftersom vi ska flyga i kväll och sitta still länge ville Eje ta en promenad bort, det ska ta ca 25 min. Jag hade bokat biljetter via nätet och man får en slottid man måste hålla. 12.15 var vår tid och incheckning minst en halvtimme innan. Ganska snabbt inser vi att stan inte är gjord att gå i, i alla fall inte i gatuplan. Efter att ha rundat kvarteret och korsat trafiktäta gator utan övergångsställen inser vi att det finns en gångbro, frågan är bara hur man tar sig upp dit. Vi letar, går in i köpcentrumet, går ut, letar vidare och till slut hittar vi rätt. När vi passerat över gatan ser vi skyltar som pekar mot tornen och att gångvägen fortsätter ditåt. De blir snart inglasade och med A/C, fantastiskt!

Långa benet före, vi får fråga oss fram en gång då gången slutade i en rulltrappa ner till gatuplanet. Vi skulle in i convention center, ta ytterligare en rulltrappa ner i underjorden. Där gick vi igenom en food court, förbi ingången till akvariet och fortsatte vidare i en lång gång under parken intill tornen. Till slut hamnade vi i den stora mallen vi var i, häromdagen alldeles under tornen.


Tvärs igenom mallen låg ingången till tornen, en rulltrappa ner. Här fick vi entrébiljetterna och sen vänta på att vår tid skulle komma. Eftersom jag bokat på nätet hade jag fått lämna alla mina uppgifter där: namn, adress, passnummer mm samt betala med kreditkort. För att komma upp i tornet krävs ID eller pass och de låg förstås i kassaskåpet på hotellet. Men här funkade kreditkortet som ID, lite spännande är det... å andra sidan var ju allt registrerat i förväg.



Alltså, 41 våningar är högt. 157 meter upp eller något sånt. Där gick bron mellan tornen och där fick vi 15 min att beundra utsikten. 


Vi fick inte göra som James Bond och slänga oss ut ut sa vakten. Tack, jag avstår gärna! Fick svindel av att se fönsterputsarna lite högre upp. Hoppas de har ett rejält risktillägg! 

Det går bra att titta ut så länge jag inte tittar ner på marken, de övriga byggnaderna är ju nästan lika höga de med.

Gruppen samlades ihop och vi åkte vidare till 83e våningen. Där var det hissbyte och vi åkte till observation deck på 86e våningen. Inomhus, tack och lov.
Människan är inte gjord för att vara så högt upp, så är det bara. Jag får ont i benen av svindel!
Där fanns lite utställningar och modeller av stan och tvillingtornen. Entrébiljetten hade en kod som kunde läsas av vid en tv-skärm så jag kunde se mig själv samt en skiss av tornen i AI. 

Det är väldigt långt till marken! 


De andra två tornen.


Efter 20 minuter åkte vi till 83:an igen för en liten paus (tryckutjämning?) och sen bar det ner till bottenvåningen igen. Vi gick hem igen genom tunnlar och gångbroar, köpcentrum och convention center. 
Så här ser det stora köpcentrumet ut uppifrån

och så här nerifrån.

Jag får svindel bara av att titta upp mot tornen!



Vi hälsade på tomten på vägen.


Sista biten fick vi faktiskt korsa gatan på egen hand. Sen hägrade poolrestaurangen för en bit mat och en kall öl. Och då kom regnet!!



Nu ska vi duscha, packa och checka ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar