tisdag 8 november 2016

Mad dogs and Englishmen...

Tisdag 8/11

Sovmorgon! Jag har sovit 11 timmar, det var nog behövligt. Jag tyckte sängen var perfekt och Eje att den var för mjuk. Aldrig överens där.
Långfrukost och sen slappa/jobba/blogga lite på rummet. 
Straxt efter kl 12 gick vi ut, inte så smart att göra under den varmaste tiden på dagen. Mad dogs and englishmen.... och så några tokiga svenskar.

Vi bor nere vid vattnet längs vägen som går längs stranden genom hela stan. Tvärs över gatan ligger central market, fiskehamnen, hantverksmarknaden samt frukt- och grönt marknaden. Några stora produkter här är torkad fisk och torkat kött och det såldes förstås på marknaden. Doften i stan är en blandning av fisk, hav och sopor. Kanske det är dorian, den illaluktande frukten som känns, den fanns i alla fall på marknaden.
Krabbor av många slag fanns det.

Ostron?

Bläckfisk.

Det här var också ett sätt att lägga upp fisken, stående? Undrar om de är kalla eller om det är likstelhet.
Fiskebåtar på redden och lyxvillor på ön o bakgrunden. Kontraster...

Längs cornishen i Kota Kinabalu.

När vi gick på bakgatorna kändes det återigen som var som helst i Mellanöstern, trångt, pryttel, billiga kläder, plastprodukter osv. 


Värmen var tryckande ihop med fukten så snart gick vi till en shopping mall för svalka oss och ta en kaffe, Eje hade spanat in en Starbuck's, det kan man inte missa! En långpaus med kaffe (frappucino för mig) och de sötaste, mäktigaste bakverk jag smakat. 


På hemväg passerade vi en sportaffär så Eje kunde köpa sig en tröja, han tror att han ska ta sig till gymmet nån gång. Jaja, vi får väl se, det kanske bara var det dåliga samvetet som spökade?

Strandpromenaden lyses upp med hjälpa av solceller och vindkraftverk på varje stolpe. Effektivt!

Resten av eftermiddagen tillbringades vid poolen, precis som jag planerat. Lite sol, bad och en kall öl. Life is great!


Solnedgången sedd från poolen.

Efter en dusch tog vi oss ner till kajen igen och åt den bästa fish n chips jag nånsin smakat! Så färsk fisk som här får man aldrig i London. Det enda som möjligtvis saknades var maltvinäger till chipsen, men det kunde jag överleva. Eftersom vi hamnade på en irländsk pub slank det ner en Kilkenny's också. Himla trist!


Vi sitter ute precis vid vattnet, det är 25-27 grader, en liten brist och alldeles underbart skönt. Hela kajen är full av små restauranger och klubbar, musiken från alla stället försöker överrösta varandra. Lagom mycket folk i olika åldrar, vid bordet intill sitter fyra tjejer och spelar kort, dricker öl och Cola och umgås. 

När det är så skönt så måste jag bara fundera över varför vi inte flyttar tillbaka till värmen. När jag ser bilderna med snö hemma inser jag hur himla bra vi har det här.

Tillbaka till hotellet slappar vi med varsin iPad i lobbyn innan det är dags att törna in. Klockan är halv ett nu så då säger jag godnatt! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar