söndag 13 november 2016

Kuala Lumpur

Söndag 13/11

Heavenly beds? Nja... mjukare än tidigare, visst men inte med mycket. Min var lite nerlegad mot kanten så jag tenderade att rulla ut. Praktiskt för Eje som fick extra mycket plats! Jag tror att det börjar bli dags att åka hem till den egna sängen.

Frukost i club lounge är praktiskt. Inte jättestor frukost men precis vad vi behöver. Vill vi ha jättebuffé serveras den i stora matsalen. Eftersom det är fars dag hemma hade jag tänkt bjuda min make på bubbelbrunch med fritt flöde av Moët et Chandon, men icke! Den var inställd idag och serveras nästa gång om en vecka. Typiskt!

Istället blev det en hop-on hop-off rundtur runt hela stan. Vi stannade vi en stor fågelpark där vi gick en promenad på 1,5 timme genom enorma fågelburar med allt från strutsar, påfåglar, papegojor och hornbills till småfåglar. En och annan tupp såg vi också. Här nere tillhörde den familjen skogshöns (forest fowl) men såg ut som en hederlig gammelsvensk hedemoratupp. 

KL Tower, dit ska vi på te i morgon! 

Järnvägsstationen är en pampig byggnad.

Palatset.



Det här var en pippi med färg! 






Vi åkte vidare på bussen och passerade vad som anses värt att se i stan. Nu fick vi plötsligt guidning på vägen, tydligen hade högtalaren i förra bussen varit trasig. Ett hop-off vid KLCC, dvs Petronas twin tower. Vi gick inte upp idag, siktar på tisdag då det lär vara mindre folk. Köpcentrat som ligger i bygget är 5 våningar hög och har allt man kan tänka sig i märkesvaror. 

Fem våningar där varje våning är som ett NK i sig! 

Nånstans där uppe, långt ovanför det här taket är dem där gångbron ni vet, den som går mellan tornen. 

Vi tog en kaffe o macka på starbucks och gick sen in i en teknikaffär för att köpa en kabel för att kunna föra över bilder från kameran till iPaden. Vi hade glömt den hemma men allt ordnar sig i en stad som har allt.
Plötsligt gav sig mjölken i min latte tillkänna ( jag är laktosintolerant men ibland går det bra ändå så länge det inte blir för mycket). Snabbt hem till hotellet! Det hade börjat regna så det var ett lätt val att ta taxi istället för att vänta på bussen. Det är inte jättekul att bli uppblåst som en ballong och svettas floder trots a/c. Väl på hotellet var det skönt att sträcka ut ett tag, ta en dusch och koppla av när åskan mullrade utanför.

Vi har haft tur med magarna här nere (ta i trä, det är inte över än) men så äter vi helst på hotell eller bättre matställen, dricker bara flaskvatten, äter frukt med skal osv. I djungeln och på ön hade det inte varit kul med magsjuka med det var riktigt bra med maten där också även om den var ensidig. Alltid ordentligt varm, inget som låg och väntade utan allt serverades en viss tid och plockades sedan bort.

Efter duschen var det skönt att gå ner i loungen för ett glas bubbel. Man blir lätt bortskämd här och det är vi värda.

Min mage sa ifrån igen, det där med bubblor alltså, och jag tog en liten powenap medan Eje satt kvar och läste.

Middagen blev en fisk- och skaldjursbuffén på hotellet. Konstigt nog var den en som hittade en köttbit istället, och det var inte jag...


Restaurangen var komplett med fisknät och ryssjor. Fisk valde vi från en vagn och fick den tillagad som vi ville. Jag valde en ugnsbakad red mullet och Eje en grillad pomfrey. Dessutom valde jag en liten hummer, en pilgrimsmussla och en halv krabba. Så gott! En massa tillbehör fanns det också, lasagne till exempel. Lustig kombination! 

Nu är det dags att törna in, nya äventyr väntar i morgon! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar