torsdag 18 juli 2013

Påkörd i Vancouver

En liten avslagen dag, som blev i alla fall lite spännande.
Trött och seg, kroppen vet inte vad klockan är och hade jag haft tillgång till ett hotell med pool så hade jag nog legat vid den hela dagen. Kanske dags att åka hem, helt enkelt?

Jag fick sovmorgon, kunde inte somna igår kväll trots att jag var trött, och det var skönt. Frukosten lämnar väl lite att önska, men egentligen är det väl inte nåt fel på maten men papptallrikar och plastbestick är tråkigt att äta med/på.

Vi tog bussen downtown och satte oss på en turistbuss, hop-on-hop-off. Inte det roligaste kanske men lite spänning blev det allt när en annan buss bestämde sig för att backa i ett trångt läge. Det hade varit bra om den chauffören hade använt sina backspeglar. Nu lyckades han backa rätt in i sidan på vår buss. Hastigheten var låg så inget hände mer än lite plåtskador. Inte nog med det, på väg in mot oss lyckades han träffa en lite bärgningsbil också. Ganska träffande, om man säger så...
Men, mer spännande än så blev väl inte den dagen.

Vi tog en lite båttur över False Creek för att ta oss till Granville Island igen.
Älskar de små båtarna som tar 12 personer i 5 minuter tvära över vattnet.

Många sätt att ta sig fram på vattnet såg vi:
Kanoter, t.ex.
Paddle boards är ett annat sätt.
Eller en stor trimaran?

Det här ser ju ut som en vanlig mås. Men den är enorm! En halv albatross.

En tofs på en pållare vid bryggan ser ju trevlig ut.
Det är rejäl skillnad på ebb och flod här så alla bryggor är flytbryggor som ligger vid höga pålar, fästa med en slinga runt pålen.

En del sköna sandstränder kan man också njuta av, men utsikten är inte alltid så kul när lastbåtarna ligger och väntar utanför.

Är man hungrig så kan man snabbt fixa sig nåt att äta från de många food-trucks som står runt stan. Korvkiosker i gourmetversion, då det många gånger är mycket duktiga kockar som driver dem.

Vi kunde ju inte missa Vancouvers stolthet, den olympiska elden.
Nej den brinner inte. Men vid högtidliga tillfällen så händer det fortfarande.

Vi var tidigt tillbaka till hotellet, jag var som sagt trött. I brist på pool trängde jag mig ner i det lilla badkaret. Inte vidare bekvämt men skönt och avslappnande.
För middag återvände vi till en favorit från förra veckan, en liten klubb mer än restaurang, men nära hotellet. Mycket trevlig personal och en liten men god meny. Vi åt en fantastisk griskind och drack förstås ett lokalt vin till det. Vi slog till på en efterrätt också och jag tog ett litet glas Eiswein från Niagara. Otroligt gott!
Eje fick en liten whiskyprovning av lokala "ryes", lika uppskattat av av honom som av bartendern. Så i morgon ska vi på jakt efter en speciell affär som har den sorten. Den rara bartendern ringde till och med och frågade!

Nej det blev ingen sen kväll, vi lämnade klubben till ungdomarna som brukar gå dit. Vi höjde ju medelåldern med 20 år ungefär! :)