fredag 8 december 2023

Barossa Valley

Upp i ottan för att ta bussen mot Barossa Valley och några vingårdar. Bussen skulle hämta vid hotellet kl 8.35 men inte kom det någon buss inte. Efter 15 minuter ringde vi företaget vi bokat igenom och som tydligen fanns i Melbourne. Jodå, vi var bokade och de kunde inte förstå vad som var fel men skulle ringa och kolla. Det visade sig att chauffören fått reda på att vi skulle hämtas vid busstationen, inte vid hotellet, och dit är det bit att gå till. Till sist kom i alla fall den och vi kom iväg.

Vi har bokat båda bussresorna (Grampians och Barossa) via samma organisatör. De marknadsför sig med fina nya bussar av lite högre standard (vi har sett några) men lägger sen ut resorna på underleverantörer som inte har samma standard. Surt! Inte meddelar de oss vilka som genomför resan så vi som letar en viss logga på bussen hittar den inte utan plötsligt är det nåt annat företags logga som syns. Inte lätt att förstå och det ska de få höra i vår feedback!

Nåja, en dryg timme åkte vi genom böljande åkrar för att plötsligt få ett färgbyte från gultbrunt till grönt. Vingårdar! Och många sådana.

Första stoppet var på Jacob Creek, en inte helt okänd vingård!

Den ligger i Tanunda nordväst om Adelaide. I samma område ligger Peter Lehmann, lika känd den, men dit åkte vi inte idag.

Vi tittade på vinrankor av olika sorters druvor

och fick pröva 6 olika viner.

Det var bubbel, två vita, två röda och en konstigt spritzerliknande apelsinsmakande sak. Vår guide kallade det för en prosecco men det var det nog inte. God var den inte heller enligt min smak.
Klockan var nu runt 11 på förmiddagen och jag är inte van vid alkoholhaltiga drycker vid den tiden. Det är ju bara runt 2 cl i varje glas men det bygger på till ett normalstort vinglas om man inmundigar allt. Det behöver man ju inte förstås, det finns spottkopp att till gå men den utnyttjades inte nämnvärt. En kopp kaffe och en liten kaka satt däremot fint efteråt innan det var dags att åka vidare.

Vi passerade en utsiktsplats med en härlig vy över i princip hela Barossa Valley.

På platsen fanns även en skulpturpark som vi tyvärr inte hade tid att titta närmare på.

Vi fortsatte istället till en liten och ganska okänd vingård, Lambert estate.

De har en liten produktion som inte når utanför landet. Här fick vi lunch med efterrätt och tre viner samt ett starkvin med chokladsmak till efterrätten. Starkvinet var mycket spännande och definitivt något jag hade kunna bära med mig hem men det är lite för knöligt med många flyg.

Sen gick bussen söderut till Hahndorf village. Det var en blandning av europeer som flyttade till South Australia och framför allt runt Adelaide. Som ofta händer bildades samhällen där man bodde tillsammans med sina landsmän. Många tyskar slog sig ner i området och tog med sig kunskapen om vintillverkning. Under första världskriget bytte byarna namn till mer engelskliknande sådana, men den lilla byn Hahndorf tog tillbaka sitt namn på 30-talet och har behållt det sedan dess. Hela byn är en enda turistfälla nuförtiden.
Längs huvudgatan trängs små butiker med diverse krafs, kläder i mer hippiestil än traditionellt eller praktiskt och små kaféer, pubar och ölhak. Här finns tillochmed en affär som säljer gökur!!
Ja, ja säger då det… vi köpte bara lite choklad och en påse chips på den lilla mataffären för att ha till när vi kom tillbaka till hotellet.

Sen vände vi tillbaka till stan och blev avsläppta vid hotellet utan att fråga om det. Man tackar!

Vi tog ett glas vin i baren innan vi gick till den närmaste pizzerian för middag. Vi har haft en otrolig tur med vädret den här resan. Några dagar innan vi kom till Adelaide var det regn och översvämningar i området. Vi har haft halvklart till mulet vilket är perfekt turistväder och nu utlovas stora mängder regn igen efter att vi åkt vidare! Det är ju inte likt mina semestrar men jag klagar verkligen inte!

Att sitta på trottoaren bredvid en trafikerad stadsgata med en underbart ljummen vind var en perfekt avslutning på dagen ända till sopdoften från den intilliggande fastigheten slog igenom. Men man kan ju inte få allt!

Efter en godnatts sömn var det så dags att packa ihop, checka ut och ta oss till flygplatsen. Nu ska vi till Sydney som blir vårt sista stopp innan vi åker hemåt. Här kommer vi sammanstråla med dottern och hennes familj som börjar sin semester!