måndag 27 november 2023

Vi firar födelsedag på Stora Barriärrevet

Maken fyller år och väcktes (nästan iaf) av skönsång av våra barn på FaceTime. En snabb frukost på det och sen blev vi hämtade vid hotellet för en dykresa ut på Stora Barriärrevet, en dröm sen vi tog våra dykcertifikat för många år sedan.
Vi åkte med ett företag där allt ingår, verkligen allt, inklusive hämtning och lämning på hotellet. Vi behövde bara ta med badkläder och handdukar.
Frukost, kaffe och smörgås, när vi kom ombord, lagad lunch, frukt, kex och ost på vägen hem då det även serverades öl och vin för de som önskade. Absolut ingen alkohol förrän dyken var över!! Till och med solkräm ingår och sjösjuketabletter för den som behöver.

All dykutrustning och ”sting suit” fanns ombord. Sting suit är en kroppsstrumpa av ett lite tjockare material men inte en våtdräkt. Det är början av manetsäsongen här och maneterna bränns riktigt rejält så det är heldräkt som gäller.

Vi delades in i olika grupper: vana dykare, certifierade som inte dykt på länge eller är relativt nya, samt nybörjare. Utöver det var det en grupp för snorklare och dit anslöt jag mig.

Båten ut till revet tog ca 1,5 timme, vilken av reven bestäms utifrån väder och vind. Ju längre ut från land vi kom, desto finare väder blev det.

Lite regn i början och halvklart med en lätt bris när vi väl kom ut. Lite vågigt var det förstås men förvånansvärt lugnt ändå med tanke på att vi är långt ut på det stora havet.

När de första grupperna dykare lämnat båten var det dags att få på mig kroppsstrumpan, inte jättelätt direkt men det gick till slut efter att jag bytt till en större storlek. Vi var fria att snorkla på egen hand om vi ville men en guide med livboj på släp tog de som ville på en tur och visade fina platser. Det var många som använde flytväst för att slippa fundera på om de flyter eller inte och bara kunna njuta av upplevelsen. Själv flyter jag som en kork så här behövdes inga extra flytetyg.

Dykarna kunde välja på tre lite kortare dyk eller två längre och var fria att dyka med en buddy eller följa guiden. En ordentlig säkerhetsgenomgång inledde första passet men det är ju det vanliga oavsett var man dyker.
Visst är det häftigt att dyka och snorkla som i ett akvarium! Stora och små färgglada fiskar  överallt. Färgglada, i stora stim eller ensamma individer. Maken såg en sköldpadda och bläckfisk, jag njöt av fiskstimmen och alla koraller. Tyvärr ser man tydlig hur revet är påverkat av klimatförändringen. Det är ett grått damm över många koraller, inte de färgrika som vi fick uppleva i Röda havet. Tråkigt minst sagt och visst är vi som turister en del av det. Båtarna vi åker ut i använder fasta ankringsplatser för att inte reven ska förstöras av ankare och så att motorerna kan stängas av vilket minskar utsläppen. Alla turer klimatkompenseras också men det blir ju bara plåster på såren.

Vi låg vid samma rev hela dagen men flyttade plats under lunchen så vi skulle uppleva mer. Revet vi var på heter Saxon reef där en av de bästa områdena kallas Fish bowl.
Vi hade ingen undervattenskamera så det är fritt att googla bilder på tropiska fiskar, vi såg de flesta!

 Nöjda, trötta och solbrända åkte vi hem igen. En lokal öl satt inte helt fel på övre däck!

Födelsedagsbarnet satt i skuggan och tog igen sig
Undertecknad brände ryggen och njöt av vinden i håret som var fullt av salt!
Nöjda var vi i alla fall! Och mycket trötta.
Bussen tog oss tillbaka till hotellet där duschen väntade. Det fanns visserligen dusch ombord men den var liten och trång så det var enklare att vänta. Maken tog sig en siesta och sen var det dags för födelsedagsmiddag. På rekommendation av min kollega Martin begav vi oss till Hog’s Breath Café och en middag fylld av kött. Trots att jag beställde den minsta möjliga ryggbiffen orkade jag bara halva, men gott var det. Ett glas vin till det och jag höll mig knappast vaken. Promenaden hem fick mig att vakna lite så väl på hotellet blev det ett litet glas vin till. Sen gick ridån ner och jag somnade ovaggad och sov nästan hela natten, första sen vi kom ner. Det är inte bara jetlaggen som håller mig vaken, det är även meddelanden hemifrån som ramlar in under vår natt. Jag vill ju bli uppdaterad på hur min mor mår och har diskussioner med både mina syskon och mina barn när de är vakna och tillgängliga, typ mellan klockan 02 och 04 min morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar