onsdag 22 november 2023

Halvvägs!

Tidig morgon blev till tidig morgon ett dygn senare, enligt klockan i alla fall. Nu sitter vi på Singapores flygplats och väntar på nästa flyg.

Det är himla praktiskt att flygbussen går utanför vårt hus. På knappt 40 minuter är vi på Arlanda. Oj, vad de byggt om på terminal 5! Så snabbt genom säkerhetskontrollen har jag aldrig gått. Inte behöver man tömma handbagaget på elektronik heller men som vanligt blir jag alltid utvald för en kroppsskanning. Jag har mjukisbyxor och tunika utan fickor. Skippade bygelbehån eftersom den brukar ge utslag. Stickprov, jo tjena! Tjock tant som döljer saker? Nåja, de gör sitt jobb och det är ju bra.

Första flyget till Köpenhamn gick som planerat. En snabb promenad tog oss genom passkontrollen till nästa flyg. Vi hade bara 50 minuter på oss och det är ju lite kort kanske men det var lite folk i rörelse så vi slapp köer. Till den här resan har vi köpt airtags och lagt i bagaget, vi var lite oroliga för att väskorna inte skulle hinna med men det verkar ha gått bra, vi kan se att de är med så här långt.

Nästan 12 timmars flyg är lååångt! Ont i baken fick jag redan efter en timme. Visst är jag välvadderad men tydligen inte där bak. Vi flyger ekonomi plus och det är bra. Vi har försökt uppgradera med poäng sen i maj men har blivit bollade mellan SAS och Singapore airlines där ingen kunnat/velat hjälpa till. SAS hänvisar till webbsidan som legat nere sen i våras och manuellt klarar visst ingen av. Jag misstänker att rekonstruktionen av SAS och ev samgående med Air France KLM ligger bakom problemet, men varför kan ingen säga det då?

Nu är det som sagt tidig morgon där vi är även om det bara är lite över midnatt hemma. Sova har vi väl gjort lite grann och det blir nog en lur på nästa flyg. Vi ska ju landa på kvällen i Sydney så vi får inte sova för länge om vi ska kunna somna på hotellet.

Att sitta i Singapore väcker minnen för min del: för 10 år sedan var jag här med jobbet och besökte skolor, universitet och ministerium. Jubileum med andra ord. Maken har varit här ofta men insåg att det var 6 år sedan. Tiden går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar