söndag 6 oktober 2019

regn, regn, regn

Torsdag morgon och regntunga skyar. Vi har ett rum med ”nice view”, gissa vad det betyder? Jo, vi tittar ordentligt åt höger, hänger utanför fönstret om det gick, och ser lite himmel samt hus som är något lägre än vårt. Och då bor vi bara på 12e våningen av 37. Där går även nerfarten till Lincoln Tunnel så med spegel hade vi kanske kallat det för sjöutsikt.

Efter en bra frukostbuffé så var det dags att ge sig ut. Planen var att promenera till de ställen jag lagt upp på agendan: Times Square, Rockefeller Center, Bryant Park, Grand Central Terminal och FN-skrapan.
Times Square

 Zodiaken i taket på Grand Central Terminal där vi inte åt ostron eller viskade i Whispering Gallery.
Rockefeller center

 Grand Central Terminal

FN-skrapan. Greta var inte här. 

Regnet kom och gick, vinden lika så. Paraply funkar inte i blåsten men säg det till New York-borna, alla paraplyer var i perfekt ögonhöjd så jag var tacksam att jag har glasögon. Blöt rätt igenom, glasögonen immade igen och var fulla av regnvatten. Ont i fötter och rygg, men det är bara att bita ihop.

Vi klarade av alla sevärdheter före lunch, bortsett från Top of the Rock, toppen av Rockefeller Center. Vi blev avrådda av försäljarna att åka upp då sikten var för dålig. Tack, sa vi, då sparar vi det till en annan dag..
Ett fikastopp på Starbucks och lunch på Shake Schack med saftiga burgare. Efter lunch vägrade mina fötter gå mer. Vi köpte biljetter på en av många turistbussar, betalade för två dagar och fick fyra, inklusive båtresa. Tackar. Undrar vilka marginaler de har på de här bussarna.

Bussen tog oss upp längst västra sidan av Central Park, genom Harlem och tillbaka ner längst östra sidan av nämnda Park. Vi lärde oss att västra sidan är för de hippa (samt att alla filmer är inspelade där, de klassiska NY bilderna). På östra sidan bor de rika, de av gamla pengar. Här ligger även flera museer som the Met och Guggenheim.

Att sitta på bussens övre däck gjorde inte att jag blev varmare direkt, så tillbaka till hotellet bytte jag till torra kläder och bäddade ner mig i sängen med en kopp te. Frös gjorde jag så jag skakade. Blodsockret var väl nere i höjd med fotknölarna och energin lika med noll.
Middagen fick intas på hotellrestaurangen. Inte femstjärnigt men gott nog för mig. Sängen lockade och snart nog sov båda två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar