söndag 6 oktober 2019

Det var ett tag sedan

Det var ett tag sedan vi var ute och reste ihop. Det är så mycket annat som händer så resandet blir korta turer inom landet, till London eller en långhelg hos brorsan i Dubai. Men nu var det dags. Inte så många dagar men nya upplevelser ändå.

Nu ställde vi kosan till New York. Kanske inte ett favoritmål men nåt man ändå ska se när tillfälligheterna ges. Jag ska till Boston för en kurs på Harvard minsann. Den börjar på måndag, resan gick via New York så där kom alltså tillfälligheten. 4, eller drygt 3 dagar (onsdag till söndag), känns som ett säkert mål. Sagt och gjort. Min resa var betald och klar, kära maken beställde sin biljett innan jag hunnit få min. Resultatet var att han flög några timmar före mig via Oslo och jag direkt. Ingen katastrof direkt, han fick vänta på mig i 1,5 timme på Newark men det överlevde han.

Taxiresan från flygplatsen var både dyr och med livet som insats. Rusningstrafik = extra taxa plus stillastående trafik. Vägtullar därpå, inte billigt! Skatt och dricks och resekostnaden blev enorm.
Att taxibilarna kör som galningar är ingen överdrift. Heldraget? En rekommendation. Vägrenar? Helt klart en extrafil. Tutan används som ett övertalningsmedel och jag har inte sett så många SUVar per km sen tiden i Mellanöstern. Tur man är van. Blunda och andas är ett bra knep.

Fram kom vi till slut. Hotellet är ok, ingen lyx men ok säng och det räcker långt trots att rummet är litet och sängen är stor. Mitt i smeten bor vi. Hotellet säger Times Square West, kartan säger Hellskitchen. Nåja, nånstans där emellan är det, granne med den största busstationen i landet.

Times Square är inte bara ett torg, det är ett område. Alltid lär man sig nåt nytt. Gångavstånd till torget ändå. Nära till 42nd street (vi bor på 40e) och jag får musikalvibbar och letar Barbara Streisand. Eje förstår inte ett dugg. Nåja, Theater District är ytterligare ett namn på området och teatrarna duggar tätt.

Vi är i alla fall lite sega och känner av tidsskillnaden. Mat eller inte? Nej, inte jättesugna när klockan närmar sig 2 på morgonen i Sverige. Kl 8 på kvällen lokal tid är något mer åt middagstid. Vi gick upp på takterrassen där hotellet har en bar och en lounge. Fin utsikt, 30 grader varmt och störtskurar. Tropisk hetta som skulle övergå till höstvindar dagen efter.
Lite vin och småplock fick bli vår middag, sen somnade vi gott runt 10-tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar